Vinterträning med din hund


26.09.2011Simma i pool: Simträning är fantastiskt effektivt, men ändå skonsamt för ev ömma leder och muskler och passar därför de flesta hundar. Simning tränar upp kondition, muskelmassa, balans och koordination. Ta hjälp av utbildad personal för bästa råd och tips för just din hund – det är viktigt att få ett individuellt träningsprogram för att nå så goda resultat som möjligt! Är simningen den primära källan till motion och man vill bygga upp hunden bör man simma minst en gång i veckan. Annars kan varannan vecka räcka för att upprätthålla formen under vintern.

Tänk på att duscha hunden efteråt och torka den så torr som möjligt innan ni går ut i kylan.  Lägg gärna en handduk på hunden och sätt på ett täcke, ex Back on Track eller liknande över handduken. Ta bort handduken efter en timma och även täcket om hunden är inomhus. På detta sätt behålls den uppnådda värmeutvecklingen i musklerna längre.

Löpbandsträna: Löpbandsträning är ett mycket gott alternativ/ komplement till övrig konditionsträning. Hunden kan gå och springa växelvis och de flesta löpband kan regleras så att man kan skapa både uppförsbacke och nedförsbacke. Detta tränar olika muskler och intensifierar konditionsträningen. Tänk på att det är skillnad mellan ett löpband för människor och ett för hundar, främst vad gäller dämpningen. Därför är det mest lämpligt att träna på ett löpband avsett för hund. Ta kontakt med utbildad personal för att få bästa möjliga hjälp med träningen!

Snöträna: Ligger det snö på marken kan man utnyttja denna på olika sätt. Hundar som har friska leder kan pulsa/hoppa i djup snö i intervaller. Detta är en intensiv konditionsträning och den bygger även muskler i ffa rygg, säte och lår. 

Det går utmärkt att gå i decimeterdjup snö för att göra promenaderna effektivare. Hunden tvingas lyfta mer på benen och det blir motsvarande som att bära viktmanschetter.

Backträning:  Att gå i backar kan man göra oavsett snö eller inte. Hunden ska vara kopplad och gå, inte galoppera uppför backen. Detta bygger muskler och styrka i ffa rygg, säte och baksida lår. Nedför bromsar man och arbetar då intensivt med främst bogmuskulatur och framsida lår.

Tänk på att skilja mellan aktivitet och träning! Aktivitet är (till största delen) frivillig och kan ex vara ett rejält skogsrace med kompisen eller liknande. Vid träning bestämmer vi vad vi vill göra och förvänta oss av hunden. Ha gärna minst två lediga/frivilliga aktivitetsdagar i veckan för att uppnå goda träningsresultat och få maximal återhämtning hos hunden. Ju äldre hunden är eller om den har ledproblem bör dessa träningsfria dagar vara än fler.

Lycka till med aktiviteter och träning i vinter med din hund!

Anna Skog Vennberg
Hund i Harmoni
www.hundiharmoni.se

Kommenter gerne:

Seneste indlæg

Seneste kommentarer

Blogg arkiv

Links

-

Tags