Stretching

Artikelförfatare: Marie Söderström Lundberg
Stretching kan, om den inte utförs på rätt sätt, göra mer skada än nytta. Detta kan bero på att man påverkar de artrosdrabbade lederna för mycket. Kontakta därför alltid en  djursjukvårdare om du känner dig det minsta osäker på hur du ska gå till väga.

Varför är stretching positivt?
• Blodcirkulationen och ämnesomsättningen i muskeln ökar.
• Muskelspänningar och stelhet minskar.
• Rörelseomfånget ökar vilket ger ökad rörlighet.
• Snabbare återhämtning efter aktivitet, skada mm.
• Du lär känna din hunds muskulatur och leder och på så sätt kanske du snabbare kan upptäcka eventuella spänningar.

När bör man undvika stretching?
• Överrörlighet eller ledinstabilitet
• Akut skada/bristning/hälta
• Feber
• Infektion 
• Inflammation 
• Nedsatt allmäntillstånd

Det är viktigt att inte töja i ytterläge innan hunden utsätts för explosivt arbete. Observera att artroshund INTE ska utsättas för explosivt arbete överhuvudtaget. Det är också att rekommendera att äldre, stelare hundar ska behandlas med försiktighet.

Att tänka på vid stretching
• Hunden bör vara uppvärmd, till exempel av promenad eller annan träning.
• Välj en plats där hunden känner sig naturligt avslappnad och inte spänner sig.
• Att hunden står eller ligger stadigt utan att halka.
• Att du själv står eller sitter bekvämt.
• Arbeta dig sakta och mjukt in i töjningen för att undvika att utlösa sträckreflexen.
• Avsluta varje övning lika försiktigt som du började den.
• Ha tålamod – det tar tid att lära sig själv och hunden.
• Töj ca 10-30 sek. Följ med tillbaka längs med benet. Upprepa 1-2 ggr.
• När du känner att hunden slappnar av, försök töja lite till.
• Familjehunden stretchas 1-7ggr/vecka.
• Bruks/jakt/tävlingshund kan även stretchas efter varje hårdare arbetspass.
• Hund som fått ordinerat stretching i rehabiliteringssyfte bör ha fått ordination på hur ofta.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln