Del 6 Januari

13.01.2013
TRÄNA MED DIN ARTROSHUND del 6

Här är fortsättningen  på träningsschemat! Detta är för er som har en hund som klarar de första delarna utan att hunden får ont/mer ont. Och för er som såklart vill ha mer utmaningar och några tips om hur en veckas träning kan se ut! Lycka till!

Grundförutsättningar: Hunden måste kunna klara av en asfaltspromenad på minst en halvtimma och en rejäl skogsvända utan att visa tecken på smärta. Den måste även kunna gå i kuperad terräng/springa lös 30 minuter utan att visa obehag eller smärta.

Viktigt att tänka på:

· Börjar hunden halta om den inte brukar eller halta kraftigare under träningen – avbryt genast!

· Om din hund står på antiinflammatoriskt eller smärtstillande preparat bör man börja väldigt försiktigt med träningen då hunden inte upplever smärta och kan signalera detta.

· Om hunden visar smärta, obehag eller trötthet efter nedanstående aktiviteter, vila dagen eller dagarna efter. Vila= rasta hunden i koppel bara så den får uträtta sina behov.

· Låt det alltid gå minst en timma mellan matgivning och aktivitet/träning.

· Om hunden springer lös: tänk på att värma upp i koppel först minst 20 minuter!

Dag 1: Styrketräning
På en av dagens promenader:  Gå i kuperad och gärna igenvuxen terräng alternativt pulsa i snö. Ha hunden i koppel i 20 min, se till att den lyfter ordentligt på benen. Skritta upp- och nedför en brant backe. Backen ska vara så pass lång och brant att det tar minst en minut att gå uppför. Viktigt! Bromsa ordentligt nedför och att hunden ska GÅ uppför, inte springa eller galoppera.  

Övriga promenader i koppel 15-20 min på varierat underlag.

Dag 2: Konditionsträning+ styrka
Förbered gärna ett spår i skogen! Promenera och värm upp i minst 20 min. Låt hunden spåra alternativt gå ett litet sök om du inte lagt ett spår. Tänk på att efteråt varva ner 15-20 min i lugnt tempo.

På en av promenaderna: använd viktmanschetter på hunden om ni har använt innan. Gå på plant underlag, ca 20 min.

Dag 3: En dag helt utan träning, men med promenader och valfria aktiviteter!

Dag 4: Styrketräning

En av dagens promenader ska vara minst 60 min. Är du van att använda klövjeväska kan hunden bära en och ska då vara kopplad. Övriga promenader 15-20 min. 

Beroende på årstid: Vattenträning om temperaturen tillåter! Vattnet ska helst INTE vara kallare än 14 grader. Simning eller låt hunden gå i vattenbrynet medan du går på land. Ca 30 min och sätt på hunden täcke efteråt!

Dag 5: Konditionsträning
Gå raskt alternativt jogga med hunden på plant underlag, gärna löparslinga/bred stig. 20 min i varierat tempo, låt hunden skritta och trava. Alternativt om hunden klarar utan att få ont: cykla med hunden  i intervalltempo. Cykla gärna på mjukare underlag än asfalt. Variera skritt och trav, undvik galopptempo. Om hunden är van: cykla 2-3 km eller 15-20 min. Om inte: börja väldigt försiktigt bara några meter!!

Övriga promenader 15-20 min.

 

Dag 6: Koordinationsträning
Gå en skogspromenad på ca 60 min där hunden gärna får vara lös när den är uppvärmd. Låt hunden gå upp på några stenar och variera att stå och sitta kvar. Se till att upp- och nedstigningen går kontrollerat till! Hitta en bred stock, gärdsgård eller liknande att gå balansgång på, hunden ska då vara i koppel. Alternativt: lägg en stege på marken och låt hunden gå i stegen, kontrollerat och långsamt. Upprepa 5 ggr.

Beroende på årstid: Simning med mycket 8:or, dvs vändningar åt båda håll.

Dag 7: En dag helt utan träning, men med promenader och valfria aktiviteter!

Dag1-7 börjar om!

Massage efter träningen minst 2 ggr i veckan:
Bestäm en plats hemma där det är lugnt och skönt och lägg ut en matta/madrass. Låt hunden vila på mattan. Stryk händerna längs ryggen på hunden. Knåda huden/pälsen lite om hunden verkar tycka det är skönt. Vill hunden ligga på sidan, gör strykningar även på fram- och bakben. Jobba från tassen och upp emot ryggen. Känns det lite hårdare på något område, tryck med ett par fingrar. Ge hela tiden akt på hundens reaktion! Reser den sig och vill gå - låt den göra det! Om den gäspar, slickar sig om munnen, söker din blick kan detta betyda att något känns lite obehagligt. Fortsätt då med de lugna strykningarna. Gör detta till en lugn och skön stund för dig och din hund.

Lycka till!

Anna Skog Vennnberg
Dipl. Hundmassör och hundfysioterapeutwww.hundiharmoni.se

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-