Del 5 November

24.11.2012
Här är fortsättningen på träningsschemat! Detta är för er som har en hund som klarar de första delarna utan att hunden får ont/mer ont. Och för er som såklart vill ha mer utmaningar och några tips om hur en veckas träning kan se ut! Lycka till!

Grundförutsättningar: Hunden måste kunna klara av en asfaltspromenad på minst en halvtimma och en rejäl skogsvända utan att visa tecken på smärta. Den måste även kunna gå i kuperad terräng/springa lös 30 minuter utan att visa obehag eller smärta.

Viktigt att tänka på:

Börjar hunden halta om den inte brukar eller halta kraftigare under träningen – avbryt genast!

Om din hund står på antiinflammatoriskt eller smärtstillande preparat bör man börja väldigt försiktigt med träningen då hunden inte upplever smärta och kan signalera detta.

Om hunden visar smärta, obehag eller trötthet efter nedanstående aktiviteter, vila dagen eller dagarna efter. Vila= rasta hunden i koppel bara så den får uträtta sina behov.

Låt det alltid gå minst en timma mellan matgivning och aktivitet/träning.

Om hunden springer lös: tänk på att värma upp i koppel först minst 20 minuter!

Dag 1: Konditionsträning+ styrka

En av dagens promenader skall vara minst 60 min i kuperad terräng/skog. Ha gärna hunden lös efter den är ordentligt uppvärmd, dvs efter ca 20 min. Är du van att använda klövjeväska kan hunden bära en (om den går kopplad!) Övriga promenader 15-20 min.

Dag 2: Styrketräning

På en av dagens promenader: Gå med hunden i koppel långsamt upp och långsamt ner 6 ggr i en brant backe = effektiv skritt. Backen ska vara så pass lång och brant att det tar minst en minut att gå uppför. Är det gräs/jämn kulle, gå 10 ggr. Ta små pauser emellan.

Viktigt! Bromsa ordentligt nedför och att hunden ska GÅ uppför, inte springa eller galoppera.

Övriga promenader i koppel 15-20 min på varierat underlag.

Dag 3: En dag helt utan träning, men med promenader och valfria aktiviteter!

Dag 4: Koordinationsträning

3 st 20-min.promenader + en skogspromenad på ca 60 min där hunden gärna får vara lös när den är rejält uppvärmd. Låt hunden gå upp på några stenar och variera att stå och sitta kvar. Se till att upp- och nedstigningen går kontrollerat till! Hitta en stock eller liknande att gå balansgång på, hunden ska då vara i koppel. Alternativt: lägg en stege på marken och låt hunden gå i stegen, kontrollerat och långsamt. Upprepa 5 ggr.

Dag 5: Styrketräning

Om temperaturen tillåter: Vattnet ska INTE vara kallare än 14 grader och 10-15 cm djupt. Låt hunden gå i vattenbrynet medan du går på land. Gå minst 30 min upp till 45 min. Sätt gärna på hunden täcke efteråt! Övriga promenader 15-20 min.

Om vattnet är för kallt: Gå en långpromenad (minst 60 min) med klövjeväska eller viktmanschetter på hunden.

Dag 6: Konditionsträning

OM HUNDEN KLARAR UTAN ATT FÅ ONT: cykla med hunden i intervalltempo. Cykla gärna på mjukare underlag än asfalt. Variera skritt och trav, undvik galopptempo. Om hunden är van: cykla 2-3 km eller 15-20 min. Om inte: börja väldigt försiktigt bara några meter!!

Övriga promenader 15-20 min.

Dag 7: En dag helt utan träning, men med promenader och valfria aktiviteter!

Dag1-7 börjar om!

Massage efter träningen minst 2 ggr i veckan:

Bestäm en plats hemma där det är lugnt och skönt och lägg ut en matta/madrass. Låt hunden vila på mattan. Stryk händerna längs ryggen på hunden. Knåda huden/pälsen lite om hunden verkar tycka det är skönt. Vill hunden ligga på sidan, gör strykningar även på fram- och bakben. Jobba från tassen och upp emot ryggen. Känns det lite hårdare på något område, tryck med ett par fingrar. Ge hela tiden akt på hundens reaktion! Reser den sig och vill gå - låt den göra det! Om den gäspar, slickar sig om munnen, söker din blick kan detta betyda att något känns lite obehagligt. Fortsätt då med de lugna strykningarna. Gör detta till en lugn och skön stund för dig och din hund.

Lycka till!

Anna Skog Vennnberg

Dipl. Hundmassör och hundfysioterapeut

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-