Del 4 September

01.10.2012
Här är fortsättningen  på träningsschemat! Detta är för er som har en hund som klarar de första delarna utan att hunden får ont/mer ont. Och för er som såklart vill ha mer utmaningar och några tips om hur en veckas träning kan se ut! Lycka till!

Grundförutsättningar: Hunden måste kunna klara av en asfaltspromenad på minst en halvtimma och en rejäl skogsvända utan att visa tecken på smärta. Den måste även kunna gå i kuperad terräng/springa lös 30 minuter utan att visa obehag eller smärta.

Viktigt att tänka på:

· Börjar hunden halta om den inte brukar eller halta kraftigare under träningen – avbryt genast!

· Om din hund står på antiinflammatoriskt eller smärtstillande preparat bör man börja väldigt försiktigt med träningen då hunden inte upplever smärta och kan signalera detta.

· Om hunden visar smärta, obehag eller trötthet efter nedanstående aktiviteter, vila dagen eller dagarna efter. Vila= rasta hunden i koppel bara så den får uträtta sina behov.

·Låt det alltid gå minst en timma mellan matgivning och aktivitet/träning.

·Om hunden springer lös: tänk på att värma upp i koppel först minst 20 minuter!

Dag 1: Konditionsträning
En 15-min promenad. En långpromenad (minst 1 tim). 
Simning eller gå i vattenbrynet, ca 30 min. Övriga promenader 15-20 min på valfritt underlag.

Dag 2:  Styrketräning
På en av dagens promenader:  Gå med hunden i koppel långsamt upp och långsamt ner 6 ggr i en backe/kulle. Backen ska vara så pass lång och brant att det tar minst en minut att gå uppför. Är det gräs/jämn kulle, gå 10 ggr. Ta små pauser emellan.Var noga med att bromsa ordentligt nedför och att hunden ska GÅ uppför, inte springa eller galoppera. Övriga promenader i koppel 15-20 min på varierat underlag.

Dag 3: En dag helt utan träning, men med promenader och valfria aktiviteter!

Dag 4: Styrketräning
Låt hunden gå i vattenbrynet medan du går på land. Vattnet ska vara mellan 15-20 grader och 10-15 cm djupt. Gå minst 30 min upp till 45 min. 3 kortare promenader (20 min).

Dag 5: Koordinationsträning
3 st 20-min.promenader + en skogspromenad på 45-60 min där hunden gärna får vara lös när den är rejält uppvärmd. Låt hunden gå upp på några stenar och stå/sitta kvar. Se till att upp- och nedstigningen går kontrollerat till! Hitta en stock eller liknande att gå balansgång på, hunden ska då vara i koppel.Alternativt: lägg en stege på marken och låt hunden gå i stegen, kontrollerat och långsamt. Upprepa 3 ggr.

Dag 6: Konditionsträning+ styrka
En av dagens promenader skall vara minst 1 timma på mer kuperad terräng/skog. Är du van att använda klövjeväska kan hunden bära en. Övriga promenader minst 20 min.

Dag 7: En dag helt utan träning, men med promenader och valfria aktiviteter!

Dag1-7 börjar om!

 

Massage efter träningen minst 2 ggr i veckan:
Bestäm en plats hemma där det är lugnt och skönt och lägg ut en matta/madrass. Låt hunden vila på mattan. Stryk händerna längs ryggen på hunden. Knåda huden/pälsen lite om hunden verkar tycka det är skönt. Vill hunden ligga på sidan, gör strykningar även på fram- och bakben. Jobba från tassen och upp emot ryggen. Känns det lite hårdare på något område, tryck med ett par fingrar. Ge hela tiden akt på hundens reaktion! Reser den sig och vill gå - låt den göra det! Om den gäspar, slickar sig om munnen, söker din blick kan detta betyda att något känns lite obehagligt. Fortsätt då med de lugna strykningarna. Gör detta till en lugn och skön stund för dig och din hund.

Lycka till!
Anna Skog Vennnberg
Dipl. Hundmassör och hundfysioterapeut

 

Se gärna artikeln om simträning för fler tips!
Efter simningen: lägg en handduk över hundens rygg och ett sommartäcke/nättäcke över. Tag bort handduken efter 45-60 min och låt täcket sitta på en stund till.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-