Del 2 Juli

18.07.2012
TRÄNA MED DIN ARTROSHUND del 2 

 Här är fortsättningen  på träningsschemat! Detta är för er som har en hund som klarar första delen utan att hunden får ont/mer ont. Hunden måste kunna klara av en asfaltspromenad på minst en halvtimma och en rejäl skogsvända utan att visa tecken på smärta. Den måste även kunna gå i kuperad terräng/springa lös 30 minuter utan att visa obehag eller smärta.

Viktigt att tänka på:

· Börjar hunden halta om den inte brukar eller halta kraftigare under träningen – avbryt genast!

· Om din hund står på antiinflammatoriskt eller smärtstillande preparat bör man börja väldigt   försiktigt med träningen då hunden inte upplever smärta och kan signalera detta.

·Om hunden visar smärta, obehag eller trötthet efter nedanstående aktiviteter, vila dagen eller dagarna efter. Vila= rasta hunden i koppel bara så den får uträtta sina behov.

·Låt det alltid gå minst en timma mellan matgivning och aktivitet/träning.

·Om hunden springer lös: tänk på att värma upp i koppel först minst 20 minuter!

Dag 1: På en av dagens promenader:

Backträning: Gå med hunden i koppel långsamt upp och långsamt ner 2 ggr. Backen ska vara så pass lång att det tar minst en minut att gå uppför. Är det gräs/jämn kulle, gå 3 ggr. Var noga med att bromsa ordentligt nedför och att hunden ska GÅ uppför, inte springa. Övriga promenader i koppel 15 -20 min på varierat underlag.

Dag 2:  3 st 20-min.promenader + en skogspromenad på 30-45 min. Är terrängen svår, minska tiden. Är hunden lös, nöj er med 30 min.

Dag 3: En 15-min. promenad, en raskare 45-min.promenad/simning*, 2 20-min.promenader på varierat underlag, minst en på asfalt.

Dag 4: En raskare 45-min.promenad i kuperad terräng, 3 kortare promenader (15 min).

Dag 5: En av dagens promenader skall vara minst 1 timma på varierat underlag. Övriga promenader 15-20 min.

Dag 6: Som dag 3!

Dag 7: Som dag 4!

Dag1-7 börjar om!

 

Efter träningen minst 2 ggr i veckan:
Bestäm en plats hemma där det är lugnt och skönt och lägg ut en matta/madrass. Låt hunden vila på mattan. Stryk händerna längs ryggen på hunden. Knåda huden/pälsen lite om hunden verkar tycka det är skönt. Vill hunden ligga på sidan, gör strykningar även på fram- och bakben. Jobba från tassen och upp emot ryggen. Känns det lite hårdare på något område, tryck med ett par fingrar. Ge hela tiden akt på hundens reaktion! Reser den sig och vill gå - låt den göra det! Om den gäspar, slickar sig om munnen, söker din blick kan detta betyda att något känns lite obehagligt. Fortsätt då med de lugna strykningarna. Gör detta till en lugn och skön stund för dig och din hund.

Lycka till!

Anna Skog Vennnberg
Dipl. Hundmassör och hundfysioterapeut

 

*Om din hund är van att simma går det utmärkt att låta den göra detta. Tänk på att vattentemperaturen ska vara minst 17 grader, helst över 20 grader.

Se gärna artikeln om simträning för fler tips!
Efter simningen: lägg en handduk över hundens rygg och ett sommartäcke/nättäcke över. Tag bort handduken efter 45-60 min och låt täcket sitta på en stund till.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-