Del 1 Juni


18.06.2012Här följer ett träningsschema som du som har en hund med artros kan följa! Schemat är generellt (för vuxna hundar) då jag inte kan se eller träffa hundarna. Uppstår det några frågor, funderingar eller problem – lägg en kommentar så ska jag försöka besvara snarast!

Viktigt att tänka på:

·        Börjar hunden halta om den inte brukar eller halta kraftigare under träningen – avbryt genast!

·        Om din hund står på antiinflammatoriskt eller smärtstillande preparat bör man börja väldigt försiktigt med träningen då hunden inte upplever smärta och kan signalera detta.

·        Om hunden visar smärta, obehag eller trötthet efter nedanstående aktiviteter, vila dagen eller dagarna efter. Vila= rasta hunden i koppel bara så den får uträtta sina behov.

·        Låt det alltid gå minst en timma mellan matgivning och aktivitet/träning.

Dags att sätta igång!

Väg hunden innan ni börjar träningsprogrammet. Mät gärna hunden med måttband runt midja, lår, hals, bröstkorg.

Tag tempen på hunden samt en vilopuls (lättast i ljumsken). Detta ska upprepas en gång i veckan!

Dag 1: 4 st 15 min.promenader på varierande underlag  jämnt fördelade över dagen.

Dag 2:  En raskare 30-min.promenad/simning*, 3 kortare promenader (5-10 min).

Dag 3: 4 st 15-min.promenader jämnt fördelade över dagen på varierande underlag.

Dag 4: 3 kortare promenader + en skogspromenad på 20-30 min. Är terrängen svår, minska tiden.

Dag 5: En raskare 30-min.promenad/simning*, 3 kortare promenader (5-10 min).

Dag 6: 4 st 15-min.promenader jämnt fördelade över dagen på varierande underlag.

Dag 7: Leta upp en backe/kulle, inte för brant och lång med mjukt underlag. Gå med hunden i koppel upp och ner en gång.

Viktigt: Hunden ska skritta/gå, inte galoppera eller trava. Vila en stund efteråt.

Dag1-7 börjar om!

Efter träningen:

Dag 4 och 7, dvs när det varit lite extra aktivitet kan hunden uppskatta lite massage/avslappning på kvällen:

Bestäm en plats hemma där det är lugnt och skönt och lägg ut en matta/madrass. Stryk händerna längs ryggen på hunden. Knåda huden/pälsen lite om hunden verkar tycka det är skönt. Vill hunden ligga på sidan, gör strykningar även på fram- och bakben. Jobba från tassen och upp emot ryggen. Känns det lite hårdare på något område, tryck med ett par fingrar. Ge hela tiden akt på hundens reaktion! Reser den sig och vill gå - låt den göra det! Om den gäspar, slickar sig om munnen, söker din blick kan detta betyda att något känns lite obehagligt. Fortsätt då med de lugna strykningarna. Gör detta till en lugn och skön stund för dig och din hund....

 

Lycka till!

Anna Skog Vennnberg

Dipl. Hundmassör och hundfysioterapeut

 

*Om din hund är van att simma går det utmärkt att låta den göra detta. Tänk på att vattentemperaturen ska vara minst 17 grader, helst över 20 grader.

Efter simningen: lägg en handduk över hundens rygg och ett sommartäcke/nättäcke över. Tag bort handduken efter 45-60 min och låt täcket sitta på en stund till. Vill Du läsa mer om simmning? Simma själv med din artroshund 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-