Britt & Nike

Min Flatcoated retriever tik Nike och jag gick på lydnadskurs för Git på Alfa Hundcenter vid tiden för höftledsröntgen och det tråkiga resultatet B/C. Nu kom det inte riktigt som en överraskning eftersom hon ganska tydligt avlastade sitt vänsterben så fanns misstanken om att det inte riktigt stod rätt till där redan innan.

Vid något kurstillfälle så kom det på tal och Git pratade sig varm för simningens goda effekter och gav exempel på hundar där det faktiskt gett mätbara skillnader. Hon undslapp sig också att Nike kanske skulle kunna bli en av testhundarna för det nya foder Hills introducerade för just leder.

Jag gick hem och funderade och kom fram till att hon naturligtvis var värd att få testa om simningen skulle få någon effekt på hennes vänsterben, hon var ju trots allt bara 1 ½ år och visade redan att hon hade ont. Det fanns inga pålagringar och inga slappa leder i kommentarerna till HD-resultatet så där trodde jag inte på någon förändring.

Efter kontakt med Git fick hon även lov att bli testhund för fodret. Vi började med fodret och glukosamin och efter julledigheterna började vi simma en gång i veckan med handledning. I början fick hon ha flytväst och simmade bara en kort stund innan hon fick vila, det märkets tydligt att hon tyckte det var riktigt jobbigt. Efteråt var det stretching och redan första gången  fick vi höra att hon var otroligt mjuk i lederna  - ingen stelhet.. Efter någon månads simning tyckte jag mig se att hon inte avlastade sitt vänsterben lika tydligt och lika ofta. Vi simmade varje vecka i knappt tre månader och började sedan trappa ned till 2 ggr i månaden.

Eftersom hon inte längre avlastade sitt vänsterben tänkte jag att det trots allt kunde vara värt att röntga om henne. Så blev det och vi fick resultatet B på båda höfter! Hurra !!!! Det hade jag aldrig väntat mig så jag tackar så mycket för Nikes chans att få vara testhund och få se vilken effekt foder i kombination med simning har haft inte bara fysiskt för jag har också fått en gladare hund!

Nu simmar vi, mest vänstervarv för att hålla igång vänster ben, och stretchar själva, dessutom kompletterar vi med cykling.

Britt och Nike